Herakleitos: „Samasse jõkke ei saa astuda kaks korda“ (kõik muutub, voolab, inimene muutub, uued
elamused, uuem mina vms,) „Samasse jõkke me astume kaks korda ja ei astu, me
oleme ja ei ole“ „Kui inimestele sünniks
kõik nende tahtmise järgi, paremaks ei läheks“ (muutlikkus,kõik on suhteline)
Sofistide filosoofia põhijoon on relativism ehk kõige suhtelisuse tunnistamine. Iga asja kohta on õigustatud kaks teineteisele vasturääkivat seisukohta ja mõlemad on tõesed (juhul, kui keegi neid tõeseks peab) nt külm vesi järves, maailm on ilus või nõme ehk millisena asju näeme, sellised nad meile ongi.
Hegel Gorgiasest:
„Terve mõistus on oma ajastu mõtteviis, milles sisalduvad kõik selle aja
eelarvamused: mõttemäärangud valitsevad tema üle, ilma ,et seda endale teadvustaks.
Seepärast läkski Gorgias kaugemale tervest mõistusest“
„Inimesed, kes tahavad
saada heaks ratsutajaks, ei võta endale mitte kõige rahulikumaid, vaid tuliseid
hobuseid.[....]. ..., võtsin endale Xanthippe naiseks veendumusega, et kui
suudan taluda teda, siis on mul kerge suhelda kõigiga.“ Sokrates, Xenophon
teoses
Sokrates: „Kui eesel mulle kabjaga äigaks, ei hakkaks ma ju teda kohtusse kaebama“ (inimesed, kes lõid Sokratest; kes jäid lolliks vestluses/vaidluses Sokratesega; Sokrates kasutas irooniat).
Sokrates: „Kui eesel mulle kabjaga äigaks, ei hakkaks ma ju teda kohtusse kaebama“ (inimesed, kes lõid Sokratest; kes jäid lolliks vestluses/vaidluses Sokratesega; Sokrates kasutas irooniat).
Platon: "Inimene võib anda õige vastuse igale küsimusele tingimusel, et küsimus esitatakse õigesti.“
Demokritos: „Inimesele on kohane hoolitseda enam hinge
kui keha eest, sest hinge täiuslikkus parandab keha puudusi, keha tugevus ilma
mõistuseta ei tee aga hinge millekski paremaks.“
„Loom midagi vajades
teab, palju ta vajab, inimene aga mitte“
Voorus seisneb tegudes
ega vaja suuri sõnu. Antisthenes
Diogenesest- keegi viis ta suursugusesse majja ja tal
keelati maha sülitada. Diogenes köhatas ja sülitas tollele näkku öeldes, et ei
leidnud sobivamat kohta. Saunas on vähe
inimesi, kuid palju rahvast. Miks annavad inimesed raha kerjusele, kuid mitte
filosoofle? Sest pimedaks või lombakaks võivad nad isegi saada, kuid
filosoofiks ei iial. Sportlased on nürimeelsed, miks? Sest nad koosnevad sea-ja
härjalihast. Paljud naeravad su üle, Diogenes, aga nende üle naeravad võib-olla
eeslid, kuid mis loeb neile eeslite arvamus. Nii ka mina – mis loeb mulle nende
arvamus. Teenijad on orjuses oma isandate käes, rumalad on orjuses oma
tahtmiste käes.
Kokkuvõtvalt on skeptitsismi põhimõte, et hoidu otsustamast asjade loomuse üle ning saavuta sel teel hingerahu.
Kokkuvõtvalt on skeptitsismi põhimõte, et hoidu otsustamast asjade loomuse üle ning saavuta sel teel hingerahu.
Epikurose õpetuse
järgi võib hingerahu saavutada teadmiste abil maailma kohta, skeptikute arvates
aga otsustusest hoidumise abil asjade loomuse kohta. (D.Carnegie: ainuke viis
vaidlustes võita on vaidlustest hoiduda)
Kas kalkunitele on ka
jõulud rahu ja hea tahte ajaks?
Kui meil oleks rohkem
meeleorganeid, siis tajuksime maailma hoopis teistsugusena. Milline on aga
asjade tegelik loomus, seda me ei tea.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar